De kosten van vertragingen bij het transport van goederen zijn vorig jaar tot een recordbedrag van 1,7 miljard euro opgelopen. Zowel op de weg, op het spoor als op het water waren er vertragingen, onder meer door te weinig capaciteit en onderhoudsproblemen, stelt de Logistieke Alliantie op basis van onderzoek dat het uit liet voeren.

De samenwerking van brancheverenigingen in de logistieke sector wil dat het kabinet daarom blijft investeren in aanpassing en uitbreiding van de infrastructuur.

“Op de belangrijke goederencorridors zien we dat het knelt zowel op weg, spoor als vaarwegen. Daarom moeten we blijvend in alle modaliteiten investeren”, zegt voorzitter Elisabeth Post van de Logistieke Alliantie. “Niet investeren is geen optie.”

Meer wegen nodig, volgens lobby van transportbedrijven

Omdat de stikstofcrisis ook voor vertraging bij infrastructuurproducten zorgt, besloot minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in maart dat het geld voor aanleg van nieuwe wegen voorlopig naar onderhoud gaat.

Maar volgens de Logistieke Alliantie wijst het onderzoek uit dat de noodzaak van uitbreiding en aanpassing van infrastructuur "onverminderd groot" is. "De spade moet zo snel mogelijk in de grond om de knelpunten aan te pakken", aldus Post. "Dat is met een groeiende bevolking geen overbodige luxe, maar pure noodzaak."

Bij Logistieke Alliantie zijn brancheverenigingen zoals evofenedex, TLN, Koninklijke Binnenvaart Nederland en Air Cargo Netherlands aangesloten. Daarnaast zijn ook werkgeversverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland lid, net als het Havenbedrijf Rotterdam, Schiphol Group, ProRail en Bouwend Nederland. Die laatste is de branchevereniging voor bouwbedrijven die onder meer infrastructuurprojecten aanleggen.

Recordvervoer kolen per trein in 2022

Door de grotere vraag naar steenkool is er afgelopen jaar een nieuwe recordhoeveelheid goederen vervoerd via het Nederlandse spoor, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. Vooral naar Duitsland ging meer kool, waardoor het totale gewicht per goederentrein met ruim 4 procent steeg vergeleken met een jaar eerder. Kool was populairder als energiebron door het duurdere olie en gas uit Rusland sinds de oorlog in Oekraïne.

Kool werd afgelopen jaar 29 procent meer vervoerd. Andere belangrijke goederensoorten, zoals chemische producten, gingen juist minder de trein op. Metaalertsen werden 11 procent minder vervoerd en metalen zoals staal zelfs 16 procent minder.

De grootste hoeveelheid vervoer per trein bestaat uit goederen in containers, 44 procent van het totale gewicht. Nederland is op dit vlak vooral afhankelijk van handel met Duitsland en Italië. Die markten groeiden met 12 en 6 procent.

LEES OOK: Nederlanders hebben meer zekerheid over baan en hoger inkomen, maar zijn niet gelukkiger geworden, blijkt uit een brede maatstaf van economische welvaart